To use all functions register Registreer nu
Hoe herken je als koppel een naderende depressie?
24 September 2018
depressie, zwart, pijn, vrouw, verdriet, alleen
24 September 2018

Nu de herfst is begonnen, ligt de bekende najaarsdip weer op de loer. De lijn tussen een dip en een echte depressie is heel dun. Het is dan ook belangrijk te weten hoe je een depressie bij je partner kan herkennen. Iedereen kan in een depressie terechtkomen. Het is dan ook van belang dat je als koppel eventuele symptomen snel herkent en weet hoe je hier het beste mee om gaat. Op deze manier kan je als koppel het probleem snel aanpakken en erger voorkomen.

Leer de signalen van een depressie herkennen

Een depressie sluipt er langzaam in en wordt, ook door degene die er mee kampt, niet altijd herkend. Toch zijn er een aantal signalen waaraan je een depressie bij je partner kunt herkennen:

  1. Een sombere stemming die al een paar weken aanhoudt. Meer dan zomaar een dipje.
  2. Geen plezier meer vinden in dingen die je leuk vindt.
  3. Lichtgeraakt, nerveus en gespannen zijn.
  4. Onzekerheid en moeite hebben om beslissingen te nemen.
  5. Slaap- en eetproblemen.
  6. Concentratieproblemen en veel piekeren.

Wat kan je als partner doen bij een depressie?

Als je partner in een depressie zit, kan het lastig zijn om te communiceren. De volgende zaken zijn van belang om op dat ogenblik te doen:

  1. Doe geen uitspraken als: “je overdrijft” of “je stelt je aan”. Dit heeft totaal geen effect.
  2. Probeer naar je partner te luisteren zonder een oordeel te vellen. Vaak bied je al steun door er gewoon voor je partner te zijn.
  3. Ga je partner niet beschuldigen: “Je hebt het allemaal aan jezelf te danken”. Iemand met een depressie zit al vol zelfverwijten.
  4. Tracht de factoren die leiden tot de depressie te veranderen, dit kan heel ingrijpend en niet zo vanzelfsprekend zijn. (bv. ander job)
  5. Probeer de negatieve gedachten die leiden tot een depressie te laten verdwijnen.
  6. Focus op het lichamelijke en minder op de geest en de gedachten. Lichaamsbeweging kan helpen tegen een depressie.
  7. Als de depressie een te grote invloed heeft op jullie leven, zoek dan gespecialiseerde hulp.

Kleine dingen maken een groot verschil

Het kan voor je partner al heel veel betekenen als jij hem of haar ondersteunt bij allerlei praktische zaken die anders voor haar of zijn rekening zijn. Wat je zeker niet moet doen, is alle klussen overnemen, want dan voelt je partner zich weer nutteloos. Probeer je partner uit het isolement te halen door het initiatief te nemen en leuke dingen te doen. Ga bijvoorbeeld eens samen wandelen of naar de bioscoop. Andere date-tips om samen als koppel te doen vind je in onze rubriek date-tips. Ook het praten over de gewone, dagelijkse zaken als het weer, het laatste nieuws, de kinderen of het werk kan voor je partner al een hele steun betekenen.

Registreer jullie alstublieft.

Om te reageren of nieuwe vrienden te maken registreer jullie op wetime. REGISTREER
0 Reactie (s)
Ontmoet koppels uit je buurt en maak nieuwe vrienden met Wetime

Wetime biedt koppels een leuk platform aan om samen te genieten van hun relatie. Daarnaast hebben koppels de mogelijkheid nieuwe vrienden in de buurt te leren kennen. Wetime zorgt voor een sterke relatie én leuke vriendenkring in de buurt.

REGISTREER NU

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten