To use all functions register Registreer nu
Reisverslag: Vakantie in het mooie en actieve Rohrmoos in Oostenrijk
13 Augustus 2018
Gondels, Dachstein, Oostenrijk, bergen, Gletsjer, wolken

Dit artikel is onderdeel van de rubriek “reisverslagen van Wetimers”. Ga je als koppel of gezin op vakantie of op reis en willen jullie graag jullie verhalen delen en vereeuwigen op Wetime, dit kan. Stuur jullie reisverslag naar redactie@wetime.be, voeg er enkele leuke foto’s bij en wij zorgen ervoor dat jullie verslag op www.wetime.be verschijnt. Kruip in het vel van een auteur en help zo andere Wetimers met jullie reiservaring. We kijken er al naar uit.

Woensdag 1/8/2018

Picknicken langs de autostrade

Op 1 augustus vertrokken ons gezinnetje naar het prachtige Rohrmoos in het Untertal in Oostenrijk. Na een avondje inpakken en een korte nachtrust, werden de kinderen om 4.30u uit hun bed gehaald om in de auto verder te slapen. Hupsakee, en weg zijn wij. Na een korte tussenstop voor meeneem ontbijt om 8u, stopten we een tweede keer om 11.30u. Omdat het bezoek aan een wegrestaurant heel veel tijd in beslag neemt, hadden we besloten op voorhand een picknick klaar te maken. Een tafellakentje op de picknicktafel en smullen maar. Ik moet zeggen het was een echt succes. Geen zeurende kinderen die in het wegrestaurant niet weten wat kiezen van het ongezonde en veel te dure menu. Na nog enkele tussenstops en een 20 tal minuten file, kwamen we rond 17u aan bij AlpenHotel Waldfrieden in Rohrmoos. Het zag er alvast veelbelovend uit.

Op ontdekking in en om ons hotel

Na het uitpakken van onze spullen gingen we op rondtoer in het hotel. Het zwembad was een welgekomen geschenk na een, zelfs met airco, warme autorit van meer dan 10uur. Zwemkleren en badjas aan en een verfrissende duik in het zwembad. Na het zwemmen, voeten onder tafel voor een lekkere maaltijd. Voor de kinderen was er kinderbuffet voorzien. Na het eten besloten we nog even in de omgeving te gaan wandelen. Het hotel ligt tussen de skiliften en –pistes. We zijn er zeker van dat dit hotel ook voor de fervente skiër, in de winter een perfecte uitvalbasis is. Een goede nachtrust.

Waterval, Oostenrijk, bos, rotsen, rivier, schaduw, zon

Donderdag 2/8/2018

Een ritje op de Mountain gocart in Hochwurzen

Op onze eerste volledige dag stond in de voormiddag een ritje met de Mountain gocart in Hochwurzen op het programma. Recht tegenover ons hotel was er de skilift Hochwurzen 2, die ons naar de top van de berg bracht. Een kronkelende en steile afdaling van 7km met de gocart bracht ons terug beneden. Met drie kinderen onder de 10 jaar was er wel een probleem. De kinderen moesten begeleid worden door een volwassenen. Voor 5 euro extra ging een begeleider met onze oudste zoon mee. Deze gast had er blijkbaar geen zin in en deed zelfs niet de moeite bij ons te blijven. Weg was hij. Een goede 20 minuten later kwamen we onze Mattias terug tegen. De begeleider was naar benden geracet en had Mattias daar achtergelaten… Onverantwoord en onprofessioneel.

De prachtige Wilde Wasser Waterval in Schladming

In de namiddag gingen we op zoek naar de Wilde Wasser Waterval in Schladming. Onderaan de waterval is er een grote parking voorzien. Toch is het nog een steile klim van zo’n 30min om aan de waterval te geraken. Met een kinderwagen is deze klim niet haalbaar. Wannes, ons zoontje van 3 zag echter een leuke speeltuin in al die trappen en ging vlot mee naar boven. Ook al is deze waterval redelijk toeristisch, het is echt wel de moeite waard. Rond de waterval liggen verschillende wandelwegen waar ook de gevorderde wandelaar aan zijn trekken kan komen. Vlakbij de waterval is er een soort kinderboerderij met enkele leuke speeltuigen, dieren en een taverne. Na wat speeltijd en een ijsje voor de kinderen, reden we terug naar ons hotel. Avondeten en nog een plonsje in het zwembad en de dag zat erop.

Vrijdag 3/8/2018

De Schladming-Dachsein-Sommercard en rijden op de ezels

Een heel leuk boekje om activiteiten te vinden is de Schladming-Dachstein-Sommercard . Met deze Sommercard zijn heel veel activiteiten gratis. Vooraf hadden we voor de kinderen een ritje op paarden voorzien en ze keken daar heel er naar uit. Bij de receptie vroegen we bij aankomst om een ritje op de paarden te reserveren. De dames van Weihsengütel waren echter totaal onbereikbaar. Als alternatief dan maar een ritje op de ezels. Na het ontbijt reden we naar Haus im Ennstal waar we naar wat zoeken, bovenop de berg, aankwamen. De ezelrit was leuk en vooral super kort. Het spreekwoord “zo koppig als een ezel” zullen  Mattias, Margo en Wannes niet snel vergeten. Op 20 min ezelrijden hebben we ongeveer 200m gestapt.

Zwemmen in Outdoor Adventure Pool in Haus im Ennstal

We hadden gepland om op onze terugweg een bezoek te brengen aan het Outdoor Adventure Pool in Haus im Ennstal. Een leuk en niet te groot buitenzwembad, dat bij temperaturen van 27 graden een welgekomen verkoeling was. Trouwens ook volledig gratis met de Sommercard.

Minigolven aan de pittoreske kerk van Schladming

Omdat we nog wat tijd over hadden, besloten we, na een korte stop aan ons hotel, nog even te gaan minigolven in Schladming. De minigolf in mooi gelegen in het oude deel van Schladming, met zicht op het pittoreske kerkje. Ook hier mochten we gratis spelen met de Sommercard. Ons dagelijks avondritueel: eten en nog even zwemmen in het hotel, maakte ook aan deze leuke dag een einde.

Zaterdag 4/8/2018

Erlebnis Ritisberg, spelen aan de voet van de Dachstein Gletsjer

Zaterdag trokken we naar Erlebnis Rittisberg, aan de voet van de Dachtstein gletsjer. In Erlebnis Rittisberg zijn tal van leuke activiteiten. Wij kozen voor een ritje op de Rittisberg Coaster, een roddelbaan op rails en echt super tof. Wel redelijk duur, 23 euro voor ons gezin, voor een ritje van 5min. Terug benden namen we de stoetjeslift naar de top van Rittisberg waar een speeltuin, blotevoetenpad en een stevige regenbui op ons wachtte.

Rittisberg, Oostenrijk, wolken, speeltuin

Zwemmen en zonnen op Ramsau Beach

In de namiddag besloten we wat rust te nemen aan Ramsau Beach, gelegen aan de voet van Rittisberg. Ramsau Beach is een leuk zwemmeer waar heel wat activiteiten te beleven vallen. Wij kozen voor een verfrissende duik van de wipplank en wat rusten op het gras. Rond 17u trokken we terug richting AlpenHotel Waldfrieden.

I-pads aan tafel en elke avond zwemmen in het hotel

De bediening in het hotel verliep vlot en snel. Met drie kinderen aan tafel zit lang tafelen er echt niet in. De I-pads kunnen wel even soelaas brengen maar op goed een uurtje tijd hadden wij een slaatje, soep, hoofdschotel en dessert achter de kiezen… Tijd om nog eens een zwemmeke in het hotel te doen. Een frisse douche en bedjes in.

Zondag 5/8/2018

We hebben getwijfeld aan Der Wildpark Mautern

Vlinder, hand, lucky shot,

We hebben op voorhand even getwijfeld om naar Der Wildpark Mautern te gaan. Op internet hadden we enkele mindere reviews gevonden en zelf zijn we ook geen voorstanders van het “opsluiten” van dieren. Daarnaast is het van Rohrmoos tot in Mautern meer dan een uur rijden.

Der Wildpark Mautern, een berg vol mooi verzorgde dieren

Omdat onze kinderen en vooral onze kleinste, zot zijn van dieren, besloten we het er toch op te wagen. We moeten zeggen het was een heuse meevaller. Op zich is het park, met de Sommercard, gratis. De berg, waar vroeger wat skipistes op lagen, is omgetoverd tot een heus wildpark. Een wat oude 2 persoons skilift, neemt je mee naar de top van de berg, waarna je aan een afdaling te voet begint. Met de kinderwagen kan je de skilift niet nemen, maar de vriendelijke liftbedieners vinden hier wel een oplossing voor. Wij besloten onze kinderwagen benden te laten. Met de lift ga je over het domein van de wolven, wat echt wel fascinerend is om te zien. De “hokken” van de dieren zijn ruim (voor zo ver het kan) en heel proper onderhouden. We zagen: bruine beren, bizons, damherten, vossen, gemzen, wolven, ezels, kippen, hanen, schapen, cavia’s, geiten, lynxen, poolwolven, rendieren, paarden, wasberen, steenbok, wilde kat, jak,… Op het terrein is er tegen betaling ook een roofvogelshow. De vogels kan je zien zitten, de show kost 4euro per persoon. Aangezien er niet met de kaart betaald kon worden en de zitplaatsen in de volle zon lagen, hebben voor deze show gepast. Na een fikse wandeling kom je aan bij het midden station van de skilift. Hier kan je gratis terug naar beneden, of tegen betaling met een mountain-gocart of de Wiesengleiter. Doordat het even had geregend, was de Wiesengleiter gesloten… Dan maar met de go-cart naar beneden. Dit koste ons 30 euro en vandaar de mindere reviews op internet. Voor elke attractie moet je in Der Wildpark Mautern betalen, maar je bent natuurlijk niet verplicht deze attracties te doen. Drinken en versnaperingen hadden wij mee, onze uitstap koste ons 30 euro en dat was zijn geld meer dan waard!

Paardjes, paardjes, paardjes…

Rond 17u kwamen we moe maar voldaan aan in ons hotel. We verfriste ons even dachten een kleine powernap te doen. Tot Wannes vanop het terras, aan de overkant van de straat, paardjes en koeien zag staan. Daar ging onze powernap. “Paardjes, paardjes, paardjes…” Omdat de dieren op zo een grote wei grazen, hadden we nog niet opgemerkt dat ze eigenlijk in de wei tegenover ons hotel stonden. Wat een mooie dieren. Nog even onze voeten onder tafel, ons dagelijks avondzwemmeke in het zwembad van het hotel en bedjes in.

Paarden, wei, bergen, Oostenrijk, avond, kind, poort

Maandag 6/8/2018

Vliegen als een vogel langs de rotswanden van de Dachstein gletsjer

Bij aankomst in het hotel lieten we de verantwoordelijke direct een plaats reserveren om een bezoek te brengen aan de Dachstein Gletsjer. Omdat het mooi weer zou zijn op maandag, en de verzichten dan fenomenaal zijn, stond het bezoek vandaag op onze agenda. Om 11u namen we de kabellift van 1700m naar 2700m nemen. Daarbij zweef je echt letterlijk langs de rotswand. Het uitzicht is prachtig. In het hotel had de eigenaar ons verteld dat 3 uurtjes boven, echt wel voldoende is om met de 3 kids, alles te zien. Boven kan je langs de “Hängebrücke” een hangbrug over een enorme diepte naar de “Treppe ins Nichts” gaan. Deze trappen zijn bij toeristen zeer geliefd en iedereen wil hier op de foto. Gelukkig viel de drukte best mee, zodat ook ons gezin op de foto kon.

Gondels, Dachstein, Oostenrijk, bergen, Gletsjer, wolken

“De trappen naar het niets”, zweven boven de afgrond

Bovenop, in de gletsjer is er ook een ijspaleis. Samen met het ticket voor de hangbrug en de “trappen naar het niets” kan je dit boven kopen. Best een vreemd gevoel om in deze hete zomer, plots in een ijsgrot te staan en met sneeuwballen te kunnen gooien. De kinderen vonden het alvast fantastisch. Na nog een kleine wandeling over de gletsjer zakten we af naar de taverne. Een klein snack op 2700m hoogte en het voederen van de talloze Alpenkauwen, bracht een einde aan ons bezoek aan de Dachtein Gletsjer. Vergeet niet wanneer je naar beneden gaat, je tolticket te valideren.

Niet IN, maar OP de gondel

Katleen had gelezen dat er een mogelijkheid was om niet IN de gondel, maar OP de gondel te gaan zitten. Terwijl we stonden te wachten zagen we dat er een man een beetje hoger stond te wachten. We vroegen of dit de weg naar “op de gondel was” en ja hoor. Ongeveer 10 mensen kunnen in de soort open kooi op de gondel plaatsnemen, wat een aparte ervaring.

Dachstein Gletsjer, brug, mensen, wolken, Oostenrijk

Zwemmen in het kleine meer van Aich Lake Resort

In de namiddag gingen we naar Aich Lake Resort. Een klein natuurlijk meerje met wat speeltuigen voor de kinderen. Een namiddag rust was een welgekomen geschenk. Trouwens met de Sommercard weer volledig gratis.

Dinsdag 7/8/2018

Natuurpark Kleinsölktal met de watervallen  van Salza

Onze laatste dag. Normaal bleven we nog een nachtje, om woensdag om 10u naar huis te vertrekken, maar omdat we met de kinderen graag ’s nachts rijden, ze slapen dan, besloten we om dinsdag na het avondeten te vertrekken. Vandaag hadden we nog een leuke wandeling naar de waterval van Salza bij natuurpark Kleinsölktal voorzien. We reden naar het dorp St. Martin waarna een mooie en rustgevende wandeling langs een deel van de waterkrachtcentrale ons bij de Salza waterval bracht. Onderaan de waterval is een klein meertje waar, volgens de lectuur, je kan in zwemmen… Wel als je na 2 minuten pijn aan je voeten hebt van het koude water, denk ik dat het beter is geen zwemmeke te doen. Na even van de natuurpracht genoten te hebben wandelden we terug naar St. Martin. Dergelijke wandelingen en dropjes doet ons steeds dromen, ooit zelf een vakantiewoning in Oostenrijk te kunnen kopen. De wandeling was wel iets verder dan we gedacht hadden, daarom hielden we nog even halt bij een riviertje, waar de kinderen naar hartenlust konden klimmen en dammetjes bouwen.

water, rivier, waterval, bos, kinderen, brug

Huiswaarts met een rugzak vol energie en een hoofd vol mooie herinneringen

Terug bij het hotel besloten we om te beginnen inpakken en nog wat te rusten om uitgerust aan de rit huiswaarts te kunnen beginnen. Voor het eten, maakten we voor de laatste keer gebruik van het zwembad. Nog even afscheid nemen van de paarden en koeien in de wei, en ons laatste avondmaal kon beginnen. We zijn geen familie van lang tafelen dus al snel stonden we klaar om deze mooie reis af te sluiten. Rond 19.30 u vertrokken we naar huis. De I-pads en filmpjes in de wagen hielden de kinderen rustig. Om 22u een sanitaire stop om zo aan onze nacht te beginnen. Na goed 10u rijden waren we weer thuis. Met een rugzak vol energie en een hoofd vol mooie herinneringen. Oostenrijk, je was weer prachtig!

Registreer jullie alstublieft.

Om te reageren of nieuwe vrienden te maken registreer jullie op wetime. REGISTREER
0 Reactie (s)
Ontmoet koppels uit je buurt en maak nieuwe vrienden met Wetime

Wetime biedt koppels een leuk platform aan om samen te genieten van hun relatie. Daarnaast hebben koppels de mogelijkheid nieuwe vrienden in de buurt te leren kennen. Wetime zorgt voor een sterke relatie én leuke vriendenkring in de buurt.

REGISTREER NU

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.